Svar på frågestunden - del 1 av 3

Så, här kommer första delen med svar, jag känner att jag får dela upp det. Tycker ni att jag har svarat för långt på varje fråga? Släng gärna iväg en kommentar så jag vet till nästa gång!
 
Vad är det bästa samt värsta personalen kan gör göra när du upplever dissociationer? Kramar
Personalen på avdelningen jag är på kan ingenting om dissociationer, så de har ofta svårt att hjälpa mig. Men min kontaktperson känner mig så pass bra att hon förstår ungefär hur det fungerar för mig. Ibland sätter hon sig bakom mig i sängen och bara håller om mig, eller på olika vis använder beröring för att jag ska vara i nuet och inte försvinna in i en annan värld. Det är nog det bästa. Samtidigt brukar jag få medicin. Det värsta måste nog ändå vara när det bältar mig och skriker på mig eller svär åt mig under tiden. Då blir jag ledsen och rädd. Vid ett tillfälle (inte bältning) var det också en personal som slängde ur sig: "Vilka röster? Du har ingen psykossjukdom!", ungefär som om jag inte skulle kunna höra röster. Det handlar nog om okunskap, men jag kände mig oerhört missförstådd och kränkt.
 
Varför blir du bältad?
Jag blir bältad när jag skadar mig själv, vilket brukar föranledas av dissociationer eller ångestattacker/känsloutbrott. Men jag tycker att de har gjort det till en vana och bältar mig alldeles för lätt. Här om veckan utgick de från att jag skulle skada mig när jag försökte gå ur mitt rum (vilket jag inte får annat än när jag äter, vilket jag gör enskilt strax utanför rummet), vilket inte alls var tanken. Jag hade bara dissociationer och var rädd, men jag var hyfsat lugn och kunde kommunicera. Jag ville sätta mig i några fåtöljer utanför rummet. Då blev jag bältad ändå.

Hur är det med vänner och så?
Jag har tappat kontakten med i princip alla mina IRL-vänner i takt med att ag blivit sjuk. De jag har känner jag över nätet, några har jag träffat.
 
Hur var din barndom?
Jag minns min barndom som väldigt bra. Jag trivdes bra på dagis och så vidare. Samtidigt visar utredningar att jag har blivit traumatiserad under uppväxten. Jag har en storasyster som föddes med ett fysiskt funktonshinder som gör att hon sitter i rullstol. När jag var riktigt liten höll hon på att dö och låg på sjukhus mycket. Det gjorde att jag inte fick den uppmärksamheten ett barn behöver, och när jag var 1 år och 4 månader föddes min lillasyster, vilket även det gjorde att jag inte fick den uppmärksamheten jag behövde. Allt detta som skedde så tidigt har gjort att jag har en anknytningsstörning. Sannolikt är det till stor del i det som mina dissociationer bottnar sig (sedan har annat påverkat dem ytterligare senare). Jag har alltid varit väldigt rädd av mig, för jag fick ingen trygg start på livet.
 
Hur upplever du dina dissociationer? Är du lite halvt med i vad som händer eller försvinner du helt iväg? Hur känns det för dig? Hur tar du dig tillbaka till verkligheten igen? Gör du dig själv illa under dissociationerna? Kan man prata med dig så att du uppfattar det?
Jag hör röster, ser saker som inte finns, känner saker som inte finns, får för mig saker som inte stämmer överens med verkligheten, upplever konstiga saker, får jättekonstiga tankar i huvudet och bilder framför mig, kan helt och hållet stängas av, kan bli blockerad i tankarna så att det inte GÅR att tänka, sväva iväg med mer. Ibland förstår jag inte alls att det inte är på riktigt, andra gånger är jag medveten om det. I början när jag hade dissociationer utan att veta vad det var kallade jag dem för "vakenmardrömar", för det var precis som att drömma en mardröm fast att jag var vaken. Det kom monster och liknande snabbt mot mig, men jag förstod att det var någonting som bara jag upplevde. Så är det många gånger. När jag inte förstår det är jag oftast väldigt rädd och skräckslagen. Då blir det en levande mardröm. Jag vet inte riktigt hur jag brukar ta mig ur det, utom när jag tar medicin, men det beror nog lite på hur starka dissociationerna är. Det är väldigt lätt hänt att jag skadar mig under tiden, ibland vill jag göra det för att bryta allting, särskilt om jag känner mig väldigt frånvarande. Jag tror att jag brukar uppfatta när man pratar med mig, om jag inte är väldigt panikslagen och inte lyssnar, men oftast säger folk till mig att det jag inte upplever är på riktigt, vilket jag sällan köper, och då blir det aldrig några vettiga samtal.
 
När började dina problem och hur märkte du av dem?
Jag blev djupt deprimerad när jag var 12 år, utan att förstå vad det var. Jag hade haft det riktigt jobbigt hemma i några år redan då, med en psykiskt sjuk pappa, men depressionen kom ändå från ingenstans. Jag tror att det började med att jag bara kände att jag inte ville leva mer, och sedan blev det bara värre och värre. Jag låste in mig på toaletten och släckte i taket på rasterna i skolan, för jag orkade inte med umgänge eller ljuset. På nätterna sov jag 3-4 timmar, ibland mindre. Jag började se monster och fick väldigt mycket tvång och tvångstankar. Jag pluggade konstant och fick flera gånger höra av lärare att jag måste vara den gladaste eleven i skolan. Jag höll en stark fasad utåt, men inuti ville jag bara dö.

Hur berättade du om ditt mående för dina föräldrar och hur reagerade dem?
Jag berättade aldrig. Saken var den att jag inte visste att jag var sjuk eller mådde dåligt. Jag hade aldrig någonsin pratat om känslor med någon, så jag hade inga referensramar. Jag trodde att det var normalt att inte stå ut och bara vilja dö varenda sekund på dygnet. Mamma och pappa fick reda på det strax innan jag skulle fylla 14 genom att vi hade varit på akuten efter en panikattack. Där såg någon att jag hade skadat mig och skickade en remiss till BUP. I början förstod mina föräldrar verkligen ingenting.
 
Vad sa dina föräldrar när du berättade att du skar dig? Hur reagerade dom?
De fick reda på det efter besöket på akuten, mot min vilja. Pappa sa inte så mycket då vi aldrig har pratat på det sättet, mamma reagerade enligt mig väldigt negativt - men det handlade om okunskap. Nu vet hon betydlig bättre och är en av dem som förstår mig absolut bäst på jorden.

Vilka mediciner har du testat och vilka biverkningar fick du?
Här är alla mediciner jag kommer på att jag någon gång har fått, har dock glömt bort eventuella biverkningar på de flesta, så jag skriver bara där jag kommer ihåg. Muntorrhet har jag säkert fått på en del. De två längst ner har jag bara fått enstaka gånger vid bältning.
 
Litium Törst (inte så konstigt, för litium är faktiskt salt!).
Lamotrigin
Seroquel
Propavan
Theralen: Trött, seg i huvudet. Svårt att komma upp på morgonen.
Circadin
Atarax
Olanzapin: Seg, trött. Somnar om jag tar 10 mg.
Zyprexa (injektion): Samma som ovan.
Fluoxetin
Zoloft
Stesolid
Stesolid injektion
Oxascand
Haldol (injektion): Fruktansvärda myrkrypningar, kunde knappt hålla mig vaken vid måltider. Sov i flera dagar.
Cisordinol acutard (injektion): Värsta medicinen jag har fått. Jag sov konstant i  tre dagar och svimmade när jag skulle gå upp och gå på toaletten. Var så stel i käke och tunga att jag endast fick i mig flytande föda, kunde nästan inte prata.

Bästa/sämsta medicinen du tagit och varför tycker du den var bäst/sämst?
Litium är bäst. Den gör att mina bipolära svängningar hålls i schack. Den är ungefär lika viktig som mat för att jag ska fungera. Cisordinol acutard var värst, se biverkningarna ovan.
 
Fråga: Har för mig att du har skrivit att du har aspergers, hur påverkar just den diagnosen dig? Hur märker du att du har Aspergers?
Jag är väldigt tvångsmässig, behöver och skapar rutiner, har jättesvårt för förändringar eller när saker inte är som de brukar, är väldigt bra på detaljer och dålig på helheter med mer. Om jag ska städa mitt (redan städade) rum till exempel, blir det ofta totalt kaos i huvudet, för det är så många moment att jag inte vet var jag ska börja och det slutar med att jag bryter ihop. Det bir som en grå vägg framför ögonen. Då kan jag vara hjälpt av att någon säger till mig att "Nu dammsuger du" och "Nu ska du dammtorka" osv, allting måste benas upp. Jag vill också ha ordning runt omkring mig och lägger alltid samma saker på samma plats. Utifrån märker man inte att jag har Asperger, jag verkar bara väldigt noggrann och pedantisk. Bor man däremot med mig eller träffar mig ofta i hemmet och vet om det märker man det tydligt.

Vad är det för skillnad mellan de dissociationerna du har och att ha en psykos?
Jag vet faktiskt inte.

Jag även att du skrivit att du lider av bipolär sjukdom, hur och när märkte du det? de maniska perioderna du har haft, hur har de varit/hur har de sett ut? Hur långa perioder av depression/mani har du? Måste det vara långa perioder av antingen eller, eller kan det växla fort också?
Jag har bipolär typ 2, alltså blir jag hypoman och inte manisk. Hypomani varar kortare än mani och är inte lika allvarligt. Eftersom jag har medicinerat med litium i tre år är jag nu stabil i mitt humör. Jag får varken depressioner eller hypomanier. För några år sedan var det däremot kaos. Då svängde humöret hur mycket som helst. När jag har varit hypoman har jag haft jättemycket energi, varit glad och pratsam, pratat fort, haft jättebra självförtroende, känt det som att jag svävat 10 cm över marken och kunnat springa jorden runt, startat igång massa projekt som jag inte har kunnat avsluta, skämt ut mig och. Efter det har jag alltid kraschat och bara velat dö. Jag har haft betydligt mer depressioner än åt andra hållet.

Vad vill du göra i framtiden? Om du fick drömma helt (vilket jag tycker du ska!). Finns det någonting speciellt du vill uppleva? Vad skulle du vilja jobba med? Vet dock att sådana frågor kan vara väldigt svåra att svara på när man mår dåligt, eftersom det kan kännas så långt borta <3 
Kram :)
Jag vet faktiskt inte vad jag vill göra i framtiden, just nu ligger allt fokus bara på att få livet att överhuvudtaget fungera. Jobb har jag ingen aning om. Jag har alltid velat se norrsken! 
 
Om man får receptbelagd medicin och är under arton, är det föräldrarna som ska hämta ut medicinen då eller kan man göra det själv?
Det är föräldrarna! 
 
Hur började din ätstörning?
Jag vet inte riktigt, det är nog en för lång historia för att jag ska kunna sammanfatta den i det här inlägget. Mat har alltid varit lite känslig för mig. Men jag slutade äta nästan tvärt för att stänga av mina känslor och dämpa humörsvängningarna. Jag visste att det skulle leda till att jag istället var mer deprimerad, men för mig är det mindre påfrestande än att pendla hela tiden. Men när jag slutade äta hade jag redan spytt i flera år.
 
Hur såg det ut när du fick dina diagnoser? Hur lång tid tog processen från att du sökte hjälp tills du fick allt nedskrivet och fick medicin osv? :)
Anorexia fick jag diagnos på när vikten hade gått ner och jag uppfyllde alla kriterier. Asperger reddes jag ut för när jag var inlagd efter att jag hade gjort en annan utredning som visade att jag kunde ha någoting inom autismspektrat,. Bipolär sjukdom reddes jag ut för mellan två inläggningar, men först kunde de varken säga ja eller nej och överlät vidare bedömning till läkaren på BUP-akuen när jag lades in igen, och senare kunde hon ställa diagnosen. Processen att få allt nedskrivet osv pågår nog fortfarande, även om det mesta är kartlagt. Medicin vägrade jag hur länge som helst, men efter några år insåg jag nog att det inte fungerar utan.
 
Hur går det med allt? Ser fram emot att sitta och fika i solen med dig<3 Du är en härlig tjej!
Hej, Christan! Jag är otroligt orolig inför flytten vilket gör att jag har mycket dissociationer och är ostabil. Samtidigt ser jag verkligen fram emot flytten. Jag är bara livrädd att maten inte fungerar. Den 23/4 kommer personal från boende hit för att börja lära känna mig och lära sig mina matrutiner, så nu går jag bara och väntar. Det ska bli spännande att det kommer. Jag ser fram emot en fika med dig också! Kram!
 
 
Del 2 och 3 av svaren kommer inom en överskådlig framtid!
 
 
Allmänt, Frågor och svar | |
#1 - - Daniella 🌙:

Christian är verkligen en jättesnäll människa!

Svar: En rolig man med stort hjärta!
Lisa

#2 - - Anonym:

tycker du svarat asbra på frågorna, gillar att det är lite längre svar för det blir mer detaljerat och så då :)

Svar: Vad kul att du tycker så!
Lisa

#3 - - moa:

tycker nog du ska prata med en vettig läkare om dissociation, under dissociationer ser man inte saker eller hör saker som inte finns utan det är psykos. man kan lida av både psykoser och dissociationer, men det är inte det klassiska för dissociation som du nämner alls. Annars bra svar.

Svar: Hm, jag har alltid fått höra att det är dissociation. Hur vet du detta? Läkaren här är inte mycket till läkare, men jag hoppas att jag får en vettig läkare när jag skrivs ut. Både jag och min mamma tänkte trycka på om dissociationerna.
Lisa

#4 - - Christian:

Vad härliga ni är, ni är bäst! <3

Svar: Du är bäst!
Lisa

#5 - - Malin:

Hej
Vad får du för mediciner när du dissocierar? Jag har upplevt att Haldol har hjälpt mig.
Jag ställer mig också tveksam till att det är dissociera du gör. Tror inte heller att man ser/hör saker på det sättet du beskriver. Låter mera som psykos.
Kram på dig!

Svar: Hej Malin! Jag får 5-10 mg Zyprexa. Då brukar det bli bättre efter ett tag.
Kram!
Lisa

#6 - - BellaBellsii:

Är inte Olanzapin och Zyprexa samma medicin? Bara att den "billigare" heter Olanzapin, o den "dyrare" heter Zyprexa?

Svar: Jo, det är samma. Du har säkert rätt om priset. Jag tror att Olanzapin är den verksamma substansen i Zyprexa, men jag kan ha helt fel.
Lisa

#7 - - BellaBellsii:

Hihi, jag tänkte väl de :)

#8 - - moa:

svar: jag har pluggat psykiatri och har även egen erfarenhet av dissociation och man märker stor skillnad på dissociativa och psykotiska patienter även om vissa likheter finns. men i dissociationer hör man inte och man ser inte saker som inte finns, däremot är suddighet vanligt. däremot en känsla av att inte vara i sin egen kropp, inte känna sina kroppsdelar eller känna att dom inte är en del av en går in under dissociation/depersonalisation/derealisation. flashbacks framkallar ofta dissociation, så har du en traumatisk bakgrund så kan det utlösa och i dom lägena kan det vara svårt att avgöra om någon upplever flashbacks eller har en psykos men känner man patienten eller kan något om det så märker man skillnad. jag kan fortsätta i en evighet men det jag vill säga är att det du upplever verkar inte alls vara dissociation utan psykos, så be dom (om dom lyssnar) att göra en utredning om det. man kan ha korta psykoser utlösta av en väldig stress, man behöver inte vara konstant psykotisk. Och är du bipolär med psykotiska inslag så kan det ju antingen tillhöra typ 1 eller vara schizoaffektiv, det sista låter mest troligt MEN jag är INTE en läkare och kan bara komma med vad jag tror. är det psykos går det ju att ändra medicineringen mycket och då kan du slippa det helt, dissociationer däremot försvinner sällan förrän man är frisk från vad man än har. dissociation är väldigt vanligt vid t.ex PTSD och i dom fallen är det svårare att bearbeta bort försvar som dissociation. Önskar dig allt gott hur som helst!

Svar: Tack så mycket för att du tog sig tid att skriva allt detta. Du verkar kunna mycket. Det som gör mig förvirrad är bara att två vettiga läkare (den ena känner mig extremt väl) har sagt att det är dissociationer och en sjuksköterska som jobbar med grupper för folk som har dissociationer har också sagt att det är det jag har. Det har dock flera gånger förväxlats med typ gränspsykotiska/psykotiska symtom, men i slutändan har det alltid varit dissociation jag har.
Lisa

Upp