Irriterad, förfirrad och uppgiven

Jag är så trött. Så trött i själen. Jag orkar inte kämpa längre. Jag vill ge upp. Jag har blivit bältad över 300 gånger. Då måste det vara något allvarligt fel i huvudet på mig, för alla de där 300 gångerna kan inte vara personalens fel. Jag får så starka känslor i mig att jag tappar kontrollen och exploderar. Jag känner en så enorm skam över att jag har lyckats försätta mig i de där situationerna så många gånger. Om jag bara hade handlat annorlunda hade det aldrig hänt. Om jag bara hade varit lite bättre skulle det aldrig skett, men gång på gång ligger jag där ändå. Det tar aldrig slut.
 
På fredag ska jag åka tillbaka till mitt boende och ska vara där i en vecka. Jag ser inte fram emot det. Jag tänker bara på vad som händer om jag inte kan hålla ihop mig själv och hur de håller fast mig. Deras händer på min kropp när jag är helt panikslagen. Jag överväger på riktigt att inte lämna sängen där mer än för måltider och toalettbesök för att kunna kontrollera mig själv. Jag vill inte komma dit och må ännu sämre.
 
Det är strul med mina diagnoser - igen. Ny läkare, nya åsikter och jag blir bara less. Jag har bipolär sjukdom. Den tog sig starkt uttryck 2011 och någon gång på BUP-akuten fick jag diagnos. Jag uppvisade tydliga tecken på bipolaritet och utredning visade att jag mycket väl kunde ha det. Jag och min läkare på BUP har suttit i dygn och pratat, och min sjukdom kan inte vara något annat än bipolaritet. För tre år sedan började jag medicinera, och med tiden blev det bättre. Humörsvängningarna avtog och nu är jag i princip helt symtomfri från bipolariteten. Nu säger den nya läkaren att jag inte är bipolär, utan har en affektiv sjukdom utan namn, som i princip inte finns. Denna affektiva sjukdom ska behandlas med psykoterapi för personlighetsstörning (som jag ska redas ut för) - och medicinering för bipolaritet. Alltså jag blir bara så uppgiven. Bipolär sjukdom ligger i min släkt. Jag har lust att bara sluta med alla mina mediciner rakt av så att alla får se vad som verkligen händer när jag är medicinfri. Bara för att få dem att förstå. Hon är också osäker på om jag har Asperger, vilket jag är noggrant utredd för, och som är anledningen till att jag har fått det boende jag fått och att jag tillhör LSS. JAG BLIR GALEN.
 
Jag har mailat min gamla läkare från BUP i ett försök få prata med henne, för hon kommer troligen bli kontaktad av min framtida läkare i Karlstad när den kontakten kommer igång, och då vore det bra att stämma av läget före dess. Men jag vet att hon har mycket att göra, så det är tveksamt att hon har tid att lägga ner på mig. Och jag är inte värd det.
Allmänt | |
#1 - - Viljaleva.devote.se:

Se dig inte som dålig för att du blir bältad. Det är sjukvårdeb som inte har tillräckligt med kunskap o väljer ett enkelt sätt för dem som ger fruktansvärda men för patienten. Kram!! Jag önskar att jag kunde göra något för dig. Säg bara till så gör jag vad som helst!

Svar: Tack så mycket. <3
Lisa

#2 - - Anonym:

Fina fina Lisa,
Jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det är när olika läkare ska ifrågasätta vad den tidigare läkaren kommit fram till. Försvinner inte poängen med att skapa förtroende mellan läkare och patient när de till och med ifrågasätter kompetensen hos kollegorna? Försök att ta en dag i taget, lättare sagt än gjort men det kommer aldrig att hjälpa dig att må bättre genom att tänka på vad som ev kan hända. På tal om bältningen så tänkte jag bara fråga om du tror att den missbrukas lite bara för att personalen anser att det är smidigt att ta till? Vad är det som krävs av dig för att de ska välja att bälta dig? Jag tror på dig & jag sänder dig all styrka jag besitter! Kram från en annan Lisa

Svar: Åh, det var kloka ord och jag blir så glad för att du förstår mig!
Angående bältesläggning så vet jag inte längre. Jag funderar på det efter varje gång, om de gjorde rätt eller fel, och gruvas av skuld och skam över att allt kanske var mitt fel - att de inte behövde bälta men att jag på något sätt gjorde att de gjorde det ändå och att jag indirekt tvingade dem att lägga mig i bälte. Men visst känns det som de har gjort det till en vana. Sedan vet jag inte om den är befogad eller inte. Vissa gånger bältar de nog för lätt - kanske för att de har sett hur det brukar spåra ur, och andra gånger vet de nog inte hur de ska hantera situationen annorlunda. Jag blir aldrig lugn av att någon håller fast mig, utan det blir bara värre, så det blir en kamp som pågår länge. I bältessäng blir jag lugn ganska fort när det inte finns någon som som vrider min kropp i onaturliga vinklar. Ibland har de tillkallat läkare som gjort bedömningen att jag ska bältas, och en läkare borde väl ändå bedöma rätt? Ändå vet jag aldrig om det är rätt. Hur kan det vara rätt? Jag bara skäms...
Kram till dig, Lisa.
Lisa

#3 - - En annan Lisa :

Du ska absolut INTE skämmas för något som du inte kan rå för! Du har en slags cancer i huvudet precis som jag och om det vore så lätt att hantera den så skulle den inte existera. Vi väljer inte våra akilleshälar, de finns där vare sig man vill det eller ej. En läkare ska kunna sitt yrke men tyvärr blir deras bedömning inte alltid den bästa. Den ovisshet och frustration som du känner finns nog även hos dina vårdare och då blir "lösningarna" inte baserade på långsiktigt välmående. Det värmer i hjärtat av att höra vilken fin själ din gamla läkare har och det visar att eldsjälar faktiskt existerar. Du är inte ensam i din kamp, försök att komma ihåg det! Bamsekram Lisa

Svar: Tusen tack för dina ord. Varje sådan här kommentar känns som att få upprättelse. Det är värt hur mycket som helst.
Kram
Lisa

Upp