ECT - elchocksbehandling

I morgon ska jag få ECT, alltså elchocksbehandling, mot min depression. Jag har tidigare fått det i två omgångar när jag var inlagd på BUP. Då var jag 16 år. Ena omgången fick jag jättegod effekt och andra gången fortsatte jag bara att försämras, men det berodde antagligen på yttre faktorer, till exempel att det inte gick att hitta något boende eller behandlingshem till mig för att alla sa att jag var för "svår".

Läkaren tror inte att det är någon mirakelmetod, eftersom min borderline är en stor del i att jag mår dåligt, men att det kan få mig att må lite bättre. Jag hoppas verkligen att det kan hjälpa mig. Att må som jag mår nu är som en vaken mardröm.
Allmänt | |
#1 - - Ann:

Hoppas det hjälper. Har själv bett om ECT men dom säger att dom inte tror det skulle hjälpa mig. Kram

Svar: Av vilken anledning tror de inte det?
Kram
Lisa

#2 - - Anonym:

Är ECT effektivt på 1 gång elr måst man ta flera gånger? Å hur länge varar effekten? Tack för svaret. Lycka till imorgon / läsare

Svar: Jag har märkt effekt efter första gången, men det är nog individuellt. Första gången jag fick ECT var jag 16 år. Då fick jag åtta behandlingar första serien och tio i en annan. Nu tycker läkaren här att jag är för ung, så nu får jag bara fyra.
Lisa

#3 - - Nathalie:

Lycka till! Jag har sett mycket goda resultat av det under min tid som ssk på psykiatrin! Håller tummarna för att det kan lindra ditt mående något!
Kram!

Svar: Tusen tack!
Lisa

#4 - - Daniella 🌙:

Jag trodde inte ens att det var lagligt fortfarande, har bara hört om människor som tvingats göra det mot sin vilja för att det "skulle hjälpa dom". Men vad skönt att det inte är så då. <3 alltså om du förstår vad jag menar, man hör ju så mycket sjukt om psykiatrin så det blir fint att höra att det faktiskt får ett bättre rykte.

Svar: Det finns så OERHÖRT mycket fördomar om ECT. Folk tror att det är elektriska stolen eller något. Så är det INTE. Man kan tappa närminnet ett tag, men det ä övergående och man kan ha lite ont i huvudet efteråt. Det är media som har fått ECT att framstå som ett tortyrredskap.
Stor kram till dig, Daniella!
Lisa

#5 - - Malin:

Hej Lisa
Jag har genomgått ECT och fick stora biverkningar i form av minnes problem so blev bestående och hjärntrötthet. Något jag verkligen lider av. Men och andra sidan vet jag inte om jag överlevt utan heller. Men var försiktig!!!

Svar: Vad trist att det blev så för dig. Jag har fått två behandlingar nu och jag har inget minnesbortfall ALLS. Det är jättekonstigt.
Lisa

#6 - - Ethel:

Jag läste i tidningen att det brunnit på sjukhuset du är på, vet dock inte om det var din avdelning. Hoppas du är okej!

Svar: Det var inte min avdelning. <3
Lisa

Upp