Hopplösheten

Hoppet existerar inte. Jag hade läkarsamtal igår och bad läkaren avbryta en medicinhöjning som eventuellt skulle kunna få mig att må bättre (vill poängtera att jag har haft samma medicin tidigare helt utan effekt, och att läkaren här också är inne på att helt ta bort den). Det är ingen idé att må bättre. Det blir alltid dåligt igen. Sedan är det är liksom mer "okej" att ta livet av sig om man är sämre i sitt mående. Om psykoterapi är det enda man kan behandla mig eller min depression med är det ju i princip samma sak som död, eftersom jag absolut inte vill ha psykoterapi av flera orsaker. Då finns det ju inget mer att göra. Och då är det slut.

Sista veckan i januari ska möte om psykoterapi hållas. Om jag säger att jag vägrar kanske jag inte erbjuds någonting. Ja, ni får tycka att jag är en otacksam skitunge, men det finns skäl till att jag inte vill ha terapin.

Idag går min kontaktperson på semester i tre veckor. Jag vet inte hur jag ska orka. Tre. Jävla. Veckor. Troligen blir jag helt sängliggande, vilket jag nästan helt är redan nu. Jag vet verkligen varken ut eller in.



Allmänt | |
#1 - - Emma:

Psykoterapi kan vara tufft, men ofta är det också väldigt skönt att få berätta om saker och kunna lägga dem bakom sig, vilket gör att "trycket" lättar efterhand. Jag förstår att du har dina orsaker till att du inte vill och jag tänker inte tjata, men om nu mediciner inte hjälper, varför inte ge det en chans? Det kanske inte blir så hemskt som du tror?

Ge inte upp fina du! Kram till dig! <3

Svar: Jag har redan dragit min story så många gånger att jag skulle kunna göra det i sömnen. Jag mår bara sämre av att upprepa samma saker gång på gång. Det känns inte som det är för min egen skull och tar mer kraft än det ger.
Lisa

#2 - - Ann:

Har du provat ECT mot din depression? Det är lite drastiskt kanske men om du vägrar terapi och medicin inte hjälper så kanske?

Svar: Jag har fått ECT med jättegod effekt för några år sedan, men min läkare tror ändå inte på någonting annat än psykoterapi. SUCK!!!
Lisa

#3 - - Anonym:

Kan verkligen känna igen det där med att det känns som att man dragit sin historia 1000000+ gånger för olika psykologer/läkare/andra så att det till slut nästan känns som det är en film man berättar om.. Men kan också känna igen mig i att inget hjälper </3 Hoppas dock du får någon hjälp till slut som faktiskt gör skillnad på lång sikt, alltså inte bara så du mår bättre en liten stund för att må ännu sämre sen.

& våga stå upp för att få den hjälp DU mår bäst av!!! <3 kanske ect igen skulle vara bra om du fått det innan & det gett bra effekt?? Eller finns det inga andra typer av hjälp förutom mediciner/psykoterapi som skulle kunna hjälpa? Vilken hjälp skulle du själv helst vilja ha, om du fick drömma & det inte fanns några hinder som brist på resurser, läkare som inte vill, etc?

Kram och kämpa på, fast vet hur sjukt jäkla jobbigt & omöjligt det känns ibland :/ <333

Svar: Tack för din kommentar! Trist att du känner igen dig.
Jag vill inte ha någon hjälp alls. Jag vill bara försvinna.

Kram
Lisa

#4 - - Anonym:

Kram har nu själv provat emdr mot pstd å det verkar funka. Ångesten lättar. Hoppas du trots allt fått en bra jul.

Svar: Kram. <3
Lisa

Upp