Det går aldrig över


Jag har ett glatt skal runt mig. Inuti känner jag hopplöshet, depression, mörker, ångest, dödslängtan, vanmakt, förtvivlan och en enorm desperation. Jag vill bara dö. Jag står inte ut, och jag är så otroligt ensam. Jag känner mig instängd i ett svart helvete långt bortom det alla ser. Jag ler, men det är bara mitt skal som spelar mig ett spratt och omgivningen teater. Inuti är det ett svart vakum, smärta och kaos.

Utifrån går det inte att gradera mitt mående beroende på om jag ligger och skakar och gråter eller om jag är glad. Det stämmer inte överens med det som finns inuti, de två sidorna hänger inte ihop.

Det är för plågsamt att existera. Jag vill bara gråta, men känslorna ligger för långt in. De ligger djupt där inne och tar sakta men säkert livet av mig, kväver mig till döds. Det gör så ont att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag vill skrika, sparka och slå, men min utsida håller ihop mig. Jag kan inte göra någonting. Ingenting kan hjälpa mig. Allt produceras inifrån. Det växer som en tumör som ingen ser.
Jag är förlorad.


En man dog på avdelningen idag, somatisk orsak. Jag känner skuld för att jag aktivt har försökt ta livet av mig så många gånger och fortfarande lever. Han hade två barn. Det borde varit jag.
Allmänt | |
#1 - - h.:

Det borde inte vara du. Aldrig

Svar: <3
Lisa

#2 - - Christian Brandin:

Ååååh tänk inte så fina fina du!

Svar: <3
Lisa

#3 - - Ann Pettersson:

Kolla in vinnaren av min tävling veckans inlägg! DEt blev ditt jätteviktiga inlägg om psykvården ;)

Svar: Men aaaah! Shit! TACK SÅ JÄTTEMYCKET! Åh, vad glad jag blir!
Lisa

#4 - - MissManic:

Riktigt bra inlägg!! Jag delade det på facebook, för det första stycket beskriver mig så bra

Svar: Men åh, vad roligt att du tyckte om det! Jag hoppas verkligen att du slipper fler bältesläggningar.
Kram
Lisa

#5 - - Sskadad:

Din bild stämmer så in i helvete rätt, iallafall på mig. SS!<3

Svar: Jag hoppas att det kan vara någonting positivt för dig att förhoppningsvis känna dig något mindre ensam. Kram!
Lisa

#6 - - pennni:

Det skulle kunna varit jag som skrev ditt inlägg.. Jag känner igen mig i alla dina ord. Kan inte förstå att det finns fler som känner som jag... Jag är också så otroligt ensam, hör av dig om du vill prata!

Kram på dig! <3

Svar: Du är inte heller ensam, håll mig i handen. Jag känner dig bara utifrån din blogg, men utifrån den tycker jag om dig så himla mycket.
Lisa

#7 - - MissManic:

Tack och lov har jag sluppit bälte, jag visar aldrig utåt hur jag mår, jag vänder jag allt inåt. Så ju mer jag döljer hur jag mår, desto värre blir det.
Jobbar hårt på det vid varje inläggning, men jag är sån att ju sämre jag mår, desto mer dra jag mig undan.
Jag ber då enbart om hjälp om jag har en larmknapp på väggen precis vid sängen, annars ligger jag ensam för jag vågar inte lämna sängen då

Kram

Svar: Men åh. Det är ju inte heller bra. Finns det ingen du kan vända dig till? Eller på något vis förmedla att du mår dåligt? Förstår omgivningen trots att du inte berättar?
Stor kram
Lisa

#8 - - MissManic:

Varje gång jag blir inlagd så säger läkaren till personalen och att de då ska sätta extravak på mig, men de håller på det bara ett tag, sen glöms jag bort.
Min man vet om hur jag funkar och att jag även kan sätta igång att vända upp och ned på hela lägenheten och städa bakom tapeterna med tandborste typ.
Så han säger till mig på skarpen om att jag Måste ta det lugnt.
Sen har jag så svårt att prata, men eftersom han vill veta hur jag mår på riktigt så har vi börjat med att jag skriver till honom på Skype, när jag sen känner mig redo att prata så säger jag till.

Sen har jag lättare att prata om vi är ute och går. Det vet viss personal också, så om tiden finns så säger de till mig att vi ska gå ut.
Men ja. Oftast känner jag mig rätt bortglömd. Funderar på att skriva ett blogginlägg om de senaste inläggningarna, för jag har antecknat varje "avvikelse"

Svar: Det är hemskt att vara osynlig. Det är bra att du och din man har hittat sätt att kommunicera. Och promenader brukar vara effektivt, likaså bilåkning. Taxichaufförer brukar ju kallas för psykologer på vägarna. Behöver du bli inlagd ofta? Har du någon öppenvårdskontakt det funkar med?
Lisa

#9 - - MissManic:

Jag har öppenvård, har gått i DBT i 1 år utan effekt och har nyss fått en ny kontakt.
Från 4:e december fram till idag så har jag varit inlagd 3 gånger, så ja - i perioder är jag ofta inlagd, men jag brukar snitta påp 3-4 ggr/år.
Men hjälp - det vette tusan. Jag hoppas det blir bra med min nya terapeut säger jag bara för jag orkar liksom inte

Svar: Det låter ju nästan som att du skulle behöva behandlingshem, eller att man gör en ny omfattande utredning på dig. Spontant låter det inte som att man har hittat hela det riktiga problemet.
Lisa

#10 - - MissManic:

Jag har bott på ett korttidsboende men jag mådde lika dåligt då. Har testat vanlig DBT 2 gånger och en intensiv form på 10 veckor, men det var inget för mig.

Men att hitta ett behandlingshem, det känns inte alls lockande för jag skulle bara ha sån hemlängtan. Sen tycker jag att jag inte är i så pass dåligt skick att jag skulle behöva det...
Sen undrar jag, är det okej om jag lånar din bild till min blogg, mot att jag skriver var jag hittat den och länkar till din blogg?
Tycker den är så bra!!
Undrar även om jag får länka till din blogg från min länklista?

Svar: Men åh, jaha. Jag undrar vad sjutton som skulle kunna få dig att komma på rätt spår. Kanske att träffa rätt personer inom vården eller komma till någon form av förändring i livet... Eller har du någo egen teori om vad du behöver?

Ja, det får du absolut göra!
Lisa

#11 - - MissManic:

Jag har fått en ny terapeut nyligen, de första 5 träffarna är det bara ytligt prat om vilken typ av hjälp jag behöver, vad jag själv vill börja med. Men det värsta är att vi inte kommer att ses så ofta som 1 gång i veckan som jag både vill och behöver. Troligen blir det bara var 3:e vecka :(

Tack för att jag får låna bilden :)

Svar: Oj, det är ju jättelite. Förstår de vikten av ditt mående? Går det inte att kräva mer?
Lisa

#12 - - Bella:

Delar inlägget! Även det med bältningar!

<3

Svar: Tack!
Lisa

Upp