Julafton

Dö. Jävla jul, dö.
 
Jag har bara velat stänga in mig i en soptunna idag. Har legat i sängen och låtsats att jag varit död. Jag önskar att det vore så. Om man hade lagt alla pengar som man lagt på mig på att rädda andras liv någon annanstans i världen istället hade man kunnat rädda många fler. Eller skänkt dem till välgörenhet eller forskning i Sverige, kanske gett dem till tiggare eller folk som är hemlösa. Till människor som faktiskt kämpar för sina eller andras liv. Jag har ju bara försökt ha ihjäl mig själv. Allt man har lagt ner på mig är bortkastat. Jag känner mig som en jävla parasit.
 
Det har nästan bara varit vikarier som har jobbat här idag, vilket alltid är helt outhärdligt för mig. Flera av dem har varit här enstaka gånger tidigare och bältat mig, och jag klarar verkligen inte av att se dem efter det. När de kommer in på mitt rum fylls hela jag av starka obehagskänslor och kroppsliga minnen som kommer tillbaka, men vad som egentligen har hänt minns jag inte, för obehagliga saker förträngs. Det är obehagligt med fast personal också, men inte i samma utsträckning. De har också skadat mig, och jag verkligen avskyr de flesta av dem, men jag vet mer var jag har dem och framför allt kan de alla rutiner på avdelningen och gör så att saker är som vanligt, så som de ska vara. När vikarier kommer blir det kaos.
 
Maten har varit jobbig och en tallrik gick i golvet efter lunch. Han som jag åt med hade tagit en porslinstallrik till sig själv, och plötsligt var den tallriken det enda som spelade någon roll på hela jorden. Men istället för att få det resultat jag ville blev jag insläpad och fasthållen på rummet där allt blev ännu värre.
 
Sent på eftermiddagen kom delar av min familj på besök. Efteråt ville jag inte att de skulle gå och bli lämnad ensam med allting som undermedvetet byggts på under tiden de var här, så som det alltid gör. Resultatet av det blir jämt rusande tankar, röster i huvudet, kaos och obalans i de intensiva känslorna och att jag är så slutkörd efter att ha hållit ihop mig och hållit igång så mycket att jag nästan inte orkar röra mig och har ont i hela kroppen - samtidigt som kroppen och huvudet VÄGRAR varva ner. Allt spinns bara på i huvudet och känslorna stormar. Det är som ett kraftigt åskväder med sol och regn och hagel och allt annat på en gång inuti. Det regleras inte ner automatiskt bara för att jag gör det, utan fortsätter blir en totalkrock med mitt övriga mående. Det är tröttsamt och fullständigt omöjligt att hantera.
 
Nu är det ett år kvar till nästa jul, om jag nu skulle finnas kvar även då. Jag började dagen med att räkna alla "God jul" jag stötte på, bara för att bevisa hur extremt tråkigt och tjatigt det faktiskt är. När jag hade kommit till över 200 la jag ner.
Allmänt | |
#1 - - Skåne:

Hej!
Alla människor är värdefulla, det finns ingen som är värdelös. Speciellt inte du:-)
Visst är det tråkigt med vikarier men dels kan du ju se det som lite social träning för dig och sedan är ju snart de vanliga tillbaka.
Det där med att ni äter på papperstallrikar är det för att undvika tankar på självskadebeteende?
Roligt att en del av familjen kom och hälsade på. Visst är skönt att ses ibland?
Tycker att du beskriver ditt tillstånd bra när du liknar det vid ett kraftigt oväder inne i huvudet, måste vara oerhört jobbigt för dig.
Haha! Ja det där med alla som säger god jul kan bli lite mycket. Fast man får tänka att de bara menar väl med det:-)
Hoppas att du får en lugn dag.

Svar: Jag pratar inte ens med ordinarie personal och de är strängt tillsagda att inte tilltala mig, så att prata med hemska vikarier är bara att glömma.

Ja, precis, det har gått allt för många tallrikar i golvet.

Jadå, kul att träffa syskon.
:)
Dunk dunk.

#2 - - Skåne:

Hej vännen!
Har ni kallt hos er? Här nere i Skåne är det minusgrader, ryyss:-)
Jag är lite nyfiken på hur du har det med personalen och andra kontakter. Pratar du inte alls med någon eller? Ogillar du personalen eller är det alla som du har svårt att prata med?
Du får gärna bli arg och säga att jag inte ska lägga näsan i blöt, vet att jag själv pratar för mycket ibland:-)
Hoppas att det blir bättre för dig, jag tycker att du verkar vara en väldigt trevlig tjej.
Kram på dig.

Svar: Jag har faktiskt ingen aning om temperaturen ute, men det är ingen direkt snö.
Det är personalen jag har svårt för, inte andra. Jag pratar med min kontaktperson och en till, men annars är det rätt sällan jag vill prata med någon. Jag har blivit behandlad så himla illa här och jag orkar heller inte med att få EXAKT samma frågor av typ 25 personer som jag inte tycker om och tycker är obehagliga - för mig är de flesta av dem förövare och jag vill inte ha med dem att göra. Jag mår bara sämre av att prata med personal. Det är alltid så. Det handlar kanske också om att jag befinner mig i ett enormt underläge, jag vet inte. Men alltid när jag blir inlagd slutar jag prata med personal. Det krävs mycket för att få mitt förtroende.
Kram på dig
Dunk dunk.

#3 - - Skåne:

Hej igen!
Du får mycket post från mig, haha!
Skulle egentligen varit med i förra kommentaren men glömde bort det helt!
Har lyssnat igenom musiken du tipsade om, alla låtarna!
Du har rätt bra musiksmak, kanske lite melankolisk, fast det är väl inte att undra på liksom.
Topp tre hos mig var: Band of Horses, Goliat och The Script.
När jag lyssnade på Ane Brun och True Colors kom jag att tänka på Cindy Laupers version, vad tycker du om den?
Alltid roligt med lite ny musik, du får gärna tipsa om mer någon gång!
Haha! Nu lovar jag att inte skriva fler kommentarer här:-)
Kram på dig!

Svar: Åh, den har jag inte hört, ska lyssna! Det är bara trevligt med kommentarer.Kram
Dunk dunk.

#4 - - Charlotte Sometimes:

Hej. Kikar in lite på din blogg och följer :) Du har en fin blogg. Har läst det du skrivit och du skriver så bra. Jag önskar verkligen att du kunde få den hjälp du behöver.
Stora kramar till dig

Svar: Åh, vad roligt! Vad glad jag blir. Jag hoppas innerligt att det blir bättre för dig också. Vi får satsa på det.Kram!
Dunk dunk.

#5 - - Saari:

Hej, tack för den fina kommentaren på min blogg! <3

Jag förstår att julen inte är en höjdare för många. Och nej, psykisk ohälsa tar inte jullov. Den respekterar inte födelsedagar eller andra högtider. Den är skoningslös. Men du, den är snart över och vardagen kommer ta vid. Fortsätt att jobba med personlig utveckling och LEV! Du är värd varenda krona som läggs på din vård, för du är sjuk precis som vilken annan person som helst och förtjänar hjälpen - även om du inte vill ha den. Ibland måste man hållas vid liv tills man själv väljer att försöka. Och när man valt att försöka så ställs visserligen krav, men det får ta sin tid att vänja sig vid. Jag tror på dig och det friska i dig!

Svar: Tack, finaste du!
Dunk dunk.

Upp