Resultat av utredning - äntligen!

Igår fick jag resultatet av min personlighetsstörningsutredning. Det heter inte längre personlighetsstörning, utan benämns nu mera som personlighetsSYNDROM. Visste ni det? Jag tycker att det låter mycket mindre negativt laddat än -STÖRNING. Störning låter rent av nedvärderande.
Jag uppfyller kriterierna för fyra petsonlighetssyndrom:

- Emotionellt instabilt personlighetssyndrom (borderline)
- Osjälvständigt personlighetssyndrom
- Fobiskt personlighetssyndrom
- Tvångsmässigt personlighetssyndrom

Det första är min "huvuddiagnos" och det sista är lite mer osäkert i och med att tvång även ingår i min Asperger. Psykologen ska reda lite i det.

Många är så himla mycket emot diagnoser, men jag tycker att det är jätteskönt att få ett konkret namn på mina problem. Jag vet så väl att jag är jag ändå, att jag inte är någon diagnos.

Vad tycker ni om diagnoser?


Allmänt | |
#1 - - Daniella 🌙:

När jag fick diagnosen borderline så tyckte jag att människor i min omgivning började behandla mig som om jag ÄR en diagnos istället för att jag är jag men har svårigheter för vissa saker. Jag tänker att jag skulle ju fortfarande ha symptomen även om jag inte fick namn på sjukdomen. <3

Svar: Hade det varit bättre att inte få en diagnos?

När jag var inlagd på en annan avdelning "bestämde" överläkaren att jag hade borderline efter att ha stått i dörröppningen i fem minuter tre gånger och det grundade hon enbart på att jag har ärr på vänster arm. "Alla som skär sig har borderline", sa hon till mamma. Efter det började nästan all personal och en underbar läkare som jag hade stort förtroende att behandla mig annorlunda. Det var som om jag var en annan person. Där upplevde även jag att de tyckte att jag var en diagnos.
Lisa

#2 - - Lydia :

Vad skönt för dig att äntligen få ett svar på vad som är extra svårt för dig. Glad för din skull!

Min syn på diagnoser är väl sådär. De misstänker att jag har IPS/borderline men de gör ingen utredning för det...och ofta får man inte tillräckligt med information om sina diagnoser, tyvärr. Håller med att man blir bemött på olika sätt för sina diagnoser. När mina lärare fick reda på att jag har Asperger så talade de med mig som att jag vore dum i huvudet :/

Svar: Vad trist att dina lärare började behandla dig annorlunda. Och att du inte fått göra någon utredning. Stå på dig!
Kram
Lisa

#3 - - Nathalie:

Jag ser diagnoser som något både positivt och negativt. Har man problem är det av stor vikt att få en diagnos för att kunna jobba utifrån den. Visserligen kan man ju göra det ändå, men att få svar på något som man säkerligen själv länge gått och undrat över är en stor jäkla lättnad. Det negativa jag kan se är att många identifierar sig med sin diagnos och blir diagnosen. Dessutom blir det väldigt på riktigt, en stämpel liksom vilket TYVÄRR många gånger gör att personer behandlas på ett sätt som inte är särskilt schysst eller rättvist.

Hoppas du kan få mer anpassad vård tack vare diagnoserna! Hejar på dig! Kram

Svar: Jag håller med dig helt och hållet!
Lisa

#4 - - Stajna Grrl:

Verkligen skönt för dig att du fått diagnoser som du ser på ett konstruktivt sätt, dvs du har en diagnos och inte ÄR en. Väldigt bra sätt att se på det! Jag har diagnosen bipolär, och när jag väl fick den så fick jag tillgång till en massa behandlingar. Så nu kanske du också kan få behandling mot din specifika problematik. Jag tror det är kärnan i diagnoser, att de ska leda till en korrekt behandling. Kram på dig!

Svar: Åh, vad bra det låter! Stor kram till dig också. <3
Lisa

#5 - - elly:

jag har också borderline som huvuddiagnos, och det står uttryckligen i mina journaler att jag fått den underbara hjälp jag fått just pga min borderline. Har sju andra diagnoser vid sidan av hehe...

Svar: Vad skönt att du har fått hjälp! DBT?
Lisa

#6 - - Malin:

Vad för slags behandling ska du få?

Svar: Jag vet inte! Ingen vet. Det enda vi vet är att det blir någon slags psykoterapi samtidigt som jag är inlagd.
Lisa

#7 - - Elin:

Oj, vilket sammanträffande..... Har alla dina diagnoser som du skriver om på din blogg! Bipolär, Asperger och OCD (tvång) Väldigt udda kombination om man tänker efter, ehe.

Svar: OCD har dock inte jag, haha. Hoppas du mår bra. :)
Lisa

Upp