Läsare: HJÄLP!!!

Jag är jätteledsen. Jag skriver det här desperat för att jag behöver råd. Från vem som helst där ute som kan tänkas läsa det här. Jag ber er. Hjälp.

Efter min hypomani, som varit den enda under tiden jag har varit inlagd under den här långa omgången, tror alla att jag är en helt ny människa. Jag har som tidigare sagt legat i sängen på mitt rum 23 timmar om dygnet i ett år och 4-5 månader, men när jag blev hypoman förändrades det helt och jag var under den veckan ute i de allmäna utrymmena och åt bland de andra patienterna istället för avsides som jag har gjort under hela inläggningen. Det är självklart väldigt positivt, och läkaren och min kontaktperson vill att jag fortfarande ska göra det - vilket känns helt okej för mig. Jag gör det gärna till viss gräns, för nu har jag kommit över den tröskeln, vilket är skönt och givetvis är ett stort framsteg.

Problemet är bara att jag inte alls mår så där bra som alla tror. Jag får dagliga kommentarer om att det är så himla roligt att se att jag mår mycket bättre nu och bla bla bla, och personalen nästan SKÄMTAR om "den tiden när du mådde dåligt...", alltså före hypomanin. Jättekul... Jag vet att de menar väl i allt det här, men jag har en bottenlös avgrund inombords och mår fortfarande PRECIS lika jävla dåligt som innan hypomanin, och hopplösheten bara växer i mig nu när jag ÄNNU en gång blir missförstådd på samma vis som jag ALLTID har blivit under mina år inom psykiatrin, så länge jag inte har hållit mig på mitt rum. Nu sitter jag i de allmäna utrymmena och håller ihop mig till max för att klara av det tills det brister, och då kan jag till exempel få en jättekraftig ångestattack och ligga på golvet och skaka som i ett epilepsianfall och bara skrika rakt ut, eller bli så uppgiven eller impulsiv att jag försöker ta mig till rökbalkongen för att helt enkelt hoppa. Igår blev jag till följd av min hopplöshet bältad tre gånger. Ändå förstår ingen att någonting är fel, eftersom jag vistas en del och äter ute på avdelningen. De tror att det automatiskt är samma sak som att jag mår bättre, och fortsätter behandla mig utifrån det. Men egentligen mår jag jättedåligt. Nästan sämre för att ingen förstår. 

En dag var jag ledsen, just över detta som jag precis har skrivit om. Den ur personalen som jag tycker näst bäst om frågade vad det var, och tillslut berättade jag som det var, att jag faktiskt mår jättedåligt och inte ett dugg bättre än innan hypomanin, och att jag känner mig missförstådd. Svaret jag fick på det? "Jo, men jag ser faktiskt att du mår bättre. För en månad sedan hade du inte kunnat sitta här. Jag SER att du mår bättre." Jag försökte förklara för henne att det inte alls var så och argumentera emot, men det var helt lönlöst. Hon vägrade ge sig. Jag kände hur jag bara dog inombords. Och där och då insåg jag att det inte är någon idé att säga som det är till någon, för ingen kommer ta det på allvar eller tro på mig ändå. Som vanligt luras folk på vad de på vad de SER och inte vad jag SÄGER, och det spelar ingen roll hur många gånger jag än har försökt förklara att det är mina ord man ska lyssna på och INTE vad man ser, vilket är ett misstag som har gjorts genom alla mina år inom psykiatrin. Men i och med att ingen skulle tro mig blir det nu istället att jag bara spelar med. Jag låtsas att jag mår så bra som de tror och håller uppe en fasad, för om jag sa som det var skulle ingen ändå ta det på allvar. Jag går fullkomligt sönder inuti.

Jag har fått så extremt starka och påträngande självmordstankar. Jag har massor av planer som snurrar både på lång och på kort sikt, och den där jävla balkongen kommer jag hoppa från förr eller senare oavsett om jag överlever fallet och skadar mig ordentligt. Hopplösheten jag känner är oändlig. Jag kan inte se att någonting någonsin skulle kunna bli bra. Jag vill inte ens tillbaka till boendet i Värmland. Jag vill bara ut på stan och ha ihjäl mig själv.

Så alla ni som har orkar läsa ner hit. Har ni något råd kring vad jag ska göra? Vad hade ni gjort i min situation? Notera att jag öppnar mig för ytterst få personal, och att det ju endast blev värre när jag pratade med personalen jag tycker näst bäst om. Jag försökte också förmedla det till läkaren, men det nådde inte fram. Den enda som förstår är min kontaktperson. Jag vet inte vad jag skulle göra utan henne.

Så VAD SKA JAG GÖRA?


(En liten parentes. Idag träffade jag en psykolog för andra gången som en del i utredning för personlighetsstörning. Gick inte därifrån med en bra magkänsla. Det känns inte som att jag är tillräckligt "sjuk" för att ha en personlighetsstörning, och då är jag fortfarande ett ouppklarat problem. En gåta som inte går att lösa. Ett fel. Vi ska träffas för fortsättning om två veckor igen.)


Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Stötte kramar. Har ingen erfarenhet av psykisk avdelning. Men jag vet hur det är att må dåligt och alla ser att det är bra. Själv är man den siste som ser det. Kan du inte visa dem denna text. Tror även att personalen uttrycker sig lite fel. Ja du har gjort ett framsteg som fortsätter gå ut och äta. Men för det behöver du ju inte må bra. Fortsätt dock med att gå ut. Bestämma små steg du härnäst ska ta. Se tv i dagrummet en kväll i veckan. Räcker med tio minuter från början som du sedan trappar upp till tio x två kvällar. Tio en kväll och femton en kväll. Ha som mål att kunna se en film där ute. Men skynda långsamt. Kämpa på. Från en som håller på att se ljuset och börjar vara glad att jag lever. Kram

Svar: Du förstår precis. Kram
Lisa

#2 - - L:

visa det du skrivit här för dom, du har ju fått ner det väldigt välformulerat. lyssnar dom inte på detta vet jag inte vad som skulle ändra på det. det dom "ser" är ju viktigare än hur det verkligen är...
min erfarenhet är att det biter bäst i skrift, lämna till läkaren. förklara känslorna, tankarna - allt.
jag hoppas dom ser riktiga dig snart och inte bara det dom vill se.

Svar: Tusen tack!
Lisa

#3 - - Allt oviktigt:

Jag har också blivit bemött på det sättet och det enda man kan göra är det du gjort. Försök förklara för de i personalen som du litar på att de genom att inte lyssna på dina ord trycker ner dig.

Jag vet hur det känns att gå sönder inuti och bara mötas av folk som tycker att man ser piggare ut/mår bättre. Det gör ont men låt det inte bryta ner dig mer

Svar: <3
Lisa

#4 - - Psykiskt kaos:

Jag har också blivit blivit misstagen för att må bra för att de säger sig säga det på mitt kroppsspråk. Men i och med min neuropsykiatriska utredning som visade asperger och ADD och jag hade en jättefin utredare som sa att för mig är det så att mitt kroppsspråk i många fall kan skilja sig från hur jag mår psykiskt pga aspergerdiagnosen. Det kan se ut som om jag mår bra men inuti så är det så mycket kaos och ångest att jag inte orkar leva och har bestämt att jag ska ta livet av mig.

Jag ser att du har en asperger diagnos i din beskrivning, det kanske är något liknande för dig? Att ditt kroppsspråk skiljer sig från hur det är inuti dig?

Psykologen som utredde mig berättade att psykiatriker, psykologer och annan psyk personal verkligen får det inpräntat i sig ATT MAN SKA KOLLA PÅ KROPPSSPRÅKET (ja, med stora bokstäver).
Därav säger han sig tro att jag har fått mycket missförstånd eller att personalen inte riktigt tror mig (öppen + slutenpsyk, men även den somatiska vården) att de lyssnar inte på mina ord, för som han sa att de verkligen har lärt sig att kolla på kroppsspråket också.
Men jag säger bokstavligen hur jag känner, men eftersom mitt kroppsspråk säger något annat så lyssnar de inte. De kan inte "tro det". För de har fått det itutat i sig, att man INTE BARA ska lyssna på orden från en patient.

Det är kanske det misstaget de gör, att på många patienter så visar det sig på kroppsspråket först innan patienten själv känner att den mår bättre, eller att man måste kolla huvudsakligen på deras kroppsspråk. Så jag antar att många gånger snappar de inte upp patienterna man ska lyssna bokstavligen på och faktiskt bortse från deras kroppsspråk.

(Nu kanske jag är på helt fel spår då är det bara att bortse från kommentaren.)

Men tipset från mig kan vara att söka lite på nätet och säga åt personalen att läsa på om asperger och att det kan skilja sig från andra gällande kroppsspråk, säg att ditt yttre inte alltid matchar ditt inre. För många har dålig koll på neuropsykproblematik. Men tjata på dem att de ska läsa på om det, för du har den diagnosen av en orsak. Berätta verkligen att du mår sämre av deras tolkningar.
Kanske du ska prova att skriva ner en sammanfattning varje dag till personalen typ "Jag provade sitta ute och äta, men inuti mig så mådde jag jättedåligt, tom sämre än igår när jag bara satt på rummet", nu hittade jag bara på något, men du kanske förstår poängen? Sen ge dem det innan du ska sova?
De kanske kommer lära sig hur man "läser av" dig tillslut?

Blev sjukt lång text nu, och det kanske inte alls stämmer in på dig.
Men jag känner igen mig i det du skriver att de faktiskt inte lyssnar hur mycket man än ber om att de ska LYSSNA på ens ord. Trots att psykologen har skrivit det i min journal att de ska lyssna på mina ord om jag säger att jag mår skitdåligt, att de då ska kolla bort från kroppsspråket. Men framförallt min läkare verkar inte riktigt ha greppat det riktigt.

Ta hand om dig så gott det går, jag hoppas det vänder snart. Det är så mycket okunskap i vården tråkigt nog, sen om man har fler än en diagnos så fattar de ingenting typ, skitstörande.

Men trots i all skit, tänk på framsteget du har gjort att komma ut och äta, men TRYCK I DEM att ditt mående inte har blivit bättre. Det kanske behövs nått framsteg till för att det ska vända lite i hur du mår.

En undran bara, har du ingen psykolog du kan prata med bortsett från utredningen? Får du någon terapi?

Jag hoppas jag var till lite hjälp!

Massa kramar!

Svar: TUSEN TACK för din långa kommentar. Det var PRECIS det här jag ville höra.

Nej, jag har ingen psykolog. Innan jag kom hit var jag på ett behandlingshem i en helt annan stad, och där fick man enats en psykolog hos öppenvården om man ville, men jag var inte motiverad till det då. Sedan hamnade jag här, och här finns det ingen psykolog pga besparingar. Det är helt stört. Psykologen som ska utreda mig kommer från öppenvården, och läkaren på avdelningen fick gå till högsta chefen för att det skulle gå igenom. Tanken/förhoppningen från avdelningens sida är att jag ska träffa någon och få psykoterapi fram tills jag klarar av att vara på mitt nya boende i Värmland, men det beror nog på vad utredningen visar. Och får jag någon psykoterapi kommer det bli en ytterst kortvarig kontakt, eftersom målet är att jag ska flytta. Då får jag etablera en ny kontakt i Karlstad, men när jag hade bedömningssamtal där var tanken att jag ska ha en kontaktperson (sjuksköterska? Undersköterska?) där, vilket jag är tveksam om det räcker. Men men... Vi får se. Hur som helst, TACK för din kommentar!
Lisa

#5 - - Unicornvaginaslayer :

Jag har också tvångsvårdats under längre perioder, men inte alls lika länge som dig, först ett halvår på bup kliniken, och nu i tre månader på en annan slutenvårdsavdelning, sammanlagt 9 månader de senaste 11 månaderna, jag har också legat och skrikit i bältessängen i timmar, varit övertygad om att min enda utväg är att dö, vägrat medicinering, vägrat all form av hjälp. Jag vet hur det känns när personalen inte alls förstår hur dåligt en mår utan börjar förneka ens smärta när en gör "framsteg" som att inte längre vara den som skriker högst, när inte varje dag består utav tvångsinjektioner och bältesläggningar, när en klarar en, två, tre permissioner. Jag vill gallskrika, sparka bakut och streta emot när personal på avdelningen säger "Gud vad bra!" och nickar glatt när de säger att de hört om det nya boendet. Vaddå bra? Vad är bra? När jag inte är helt övertygad om att jag ska dö? Är det bra? Jag har fått höra "Du verkar vara gladare nu!" när jag inombords inte alls är glad, utan håller på att sakta avlida i slowmotion och kvävas av alla självmords- tankar och planer som tvångsmässigt snurrar runt, runt, runt i mitt huvud. Det resulterar att det är fruktansvärt svårt att släppa sjukdomssymptomen när en blir bemött på det sättet. Som min LSS-handläggare sa om att börja må bättre och släppa sjukdomssymptomen: "Jag tror det är väldigt omvälvande när en börjar luckra upp den smärta och ångest som en har känt så länge. Att en kastas hit och dit inombords och att en har svårt att tolka sina känslor. Att ens identitet som varit kopplad till det destruktiva liksom sätts ur spel och en måste börja bygga om identiteten lite för att så småningom kunna bli mer bekväm i det nya. Men det tar tid, det behöver få ta tid." Du är så himla värdefull och jag hoppas att du snart ser små saker av ljus som får dig att säga imorgon.

Svar: Tusen tack för din kommentar. Du skriver som ur huvudet på mig. Om du någon gång vill ha kontakt är det bara att hojta!
Kram
Lisa

#6 - - Rebecka:

Jag hittade precis din blogg via en annan. Det är hemskt att må så dåligt. Jag har själv varit mycket på psyk och ingen visste vad de skulle göra av mig för ingenting funka. Men vändningen kom för mig för lite mer än ett år sedan då jag fick komma till ett nytt behandlingshem. Jag mår nu mycket bättre men inte bra. Jag har mina dippar och personalen är lite osäkra fortfarande va de ska göra då. Jag tycker att de är bra att du skriver för de är den bästa medicinen. Sen prata är viktigt att säga hur du tänker och känner, personalen ska tro på dig och lyssna och säger du att du vill dö så ska de INTE bälta dig för då gör de fel. Bältning är den sista utvägen. Jag förstår inte hur de kan bälta dig så mycket istället för att prata och lugna dig på annat sätt. Jag antar att du har testar typ alla strategier. Ishanske/påse, dusch, måla, spela, pussel osv. Jag vet att de är skönt att sova hela dagarna men de får en bara att må ännu sämre tyvärr. Men när man inte får gå ut så orkar man inget så de är inte konstigt att du blir trött. Har ni inte pratat om behandlingshem? Jag tror de är en bra lösning för psyk är i 2 år är ingen bra lösning.

Svar: Jag har varit på behandlingshem, där jag nästan dog av anorexi (ca två dagar ifrån). Nu har jag fått ett nytt boende som är hur bra som helst, som är ett LSS-boende och inte behandlingshem. Deras inriktning är Asperger/autism. Jag hade permissioner dit i somras, men jag var inte stabil nog för att klara av det, så nu har jag varit här permanent (bortsett från en permission nyligen) sedan augusti. Men personal från boendet kommer och besöker mig varje vecka trots att det är över 20 mil att åka, så vi håller kontakten väl.
Lisa

Upp